CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, April 7, 2011

Kenapa aku boleh jumpa orang yang macam kau...???

Tertarik dengan isu yang cuba disampaikan oleh salah satu page di FB kalau bukan page ILUVISLAM....isu yang disampaikan sangat menarik sebenarnya dan boleh dikaitkan dengan sesiapa saja...
tajuknya adakah kita bertemu dengan orang yang salah..?? 

Tajuk dan isinya sangat sesuai bagi mereka yang merasakan mereka pernah berjumpa dengan orang yang salah dan sangat menyesal dipertemukan dengan orang sepertinya..

Atas sebab tu, aku pun tertarik juga untuk mengupas isu ni....bukan ape..just nak share serba sedikit pengalaman yang pernah aku lalui sebelum ni....

 Setiap orang mesti pernah mengalami atau berdepan dengan seseorang yang tak sepatutnya kita jumpa...
Kita akan menyesal....dan persoalan demi persoalan mungkin akan timbul.. 


"Kenapa aku boleh berjumpa dengan orang macam kau..??"

"Macam mana aku boleh berkawan dengan kau..??"

"Menyesal gila aku jumpa orang  macam kau..??"

Setiap bait soalan yang diajukan, pasti akan ada jawapan...nak sedapkan ayat, ada HIKMAH kenapa kita dipertemukan dengan orang yang salah....

HIKMAH ape ke bendanya...?? Buat aku sakit hati adalah...ikutkan hati nak je aku @#$%&+...tapi nasib baiklah aku masih punya IMAN yang boleh buat aku sabar dengan perangai kau...

Bila kita berdepan dengan situasi macam ni...kita tak perlu nak panik....eh, panik..?? macam tak sesuai plak....emm, maksud aku...jangan cepat melenting..

Ye, aku tau...aku cakap macam senang je kan..tapi percayalah, aku sendiri pernah mengalami situasi yang sampaikan aku LANGSUNG TAK NAK TENGOK MUKA DIA...!! 

Sumpah aku tak nak...dia adalah orang yang paling teruk pernah aku jumpa...tapi tu la, seburuk-buruk orang, dia juga manusia...hamba yang telah Allah ciptakan untuk kita bertemu antara satu sama lain bagi kita memperoleh sedikit pengalaman, tak sedikit pun, secebis pun jadilah....

Allah juga ada berfirman ; 

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍ۬ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَـٰكُمۡ شُعُوبً۬ا وَقَبَآٮِٕلَ لِتَعَارَفُوٓاْ‌ۚ إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." - [Al Hujurat: 13]

Dari firman tersebut, dapat kita rungkaikan di sini, bahawa Allah menjadikan manusia itu berbagai-bagai supaya kita saling kenal mengenali...saling mengetahui...maka apabila kita sudah mengenali antara satu sama lain, kita boleh menilai sendiri.....soal penilaian tu, biarlah masing-masing fikirkan...sebab bukan semua manusia dicipta dengan sempurna....ada kurang dan lebihnya...
Atas sebab itulah kita dipertemukan...sebenarnya memang betul...kita tak pernah berjumpa dengan orang yang salah...tapi semua itu adalah ketentuan dari Nya...DIA yang menentukan untuk kita berjumpa dengan orang sepertinya.....

Kalau ikut dari hati, memang menyesal jumpa orang macam dia...tapi tahukah kita bahawa orang yang macam tu sebenarnya memberi makna dalam kehidupan kita....dari situ kita mula belajar...dan dalam masa yang sama dapat mematangkan fikiran kita....supaya kita lebih kenal erti sesuatu perkara yang kadang2 tak terjangkau dek fikiran kita...

Kadang2, perkara macam ni pun, silaturrahim yang dulu pernah terbina kini TERPUTUS....kalau dulu friend kt fb, bila dah tak ngam...terus remove, pastu terus blocked..dan yang lebih parah, nombor telefon kita dalam telefon bimbitnya pun die remove....

MasyaAllah....sesungguhnya aku memang tak pernah jumpa orang seperti kau...tapi tak apalah..sekurang2nya, aku tetap bersyukur...sebab Allah pernah temukan aku dengan kau...kau menjadikan aku KUAT...MATANG...dan SABAR...apa yang pernah kau buat kat aku sebelum ni, AKU MAAFKAN....aku tiada hak untuk menghukum seseorang tu....sekurang2nya kau dah bagi aku pengalaman yang tak pernah ada dalam hidup aku sebelum ni...terima kasih kawan..

Betul, memang ada hikmahnya....kita tak pernah jumpa orang yang salah...aku ambik sedikit petikan daripada page ILUVISLAM nie... :

Kita takkan pernah bertemu dengan orang yang salah.Takkan!Kerana Allah telah menakdirkan setiap saat dan inci dalam kehidupan kita.Setiap takdir itu merupakan satu ketetapan Allah buat kita, merupakan sesuatu yang terbaik buat kita.Dan setiap manusia yang kita temui itu, tentu memberikan makna sesuatu pada kita.Walaupun banyaknya kejengkelan hati kita pada dia.Namun, tentu sebenarnya mereka yang 'salah' itu sendiri banyak mengajar kita: 'akan kekurangan diri kita sendiri.'Bukankah seorang musuh itu terkadang lebih jujur daripada seorang sahabat sejati, yang dipetik dari kata-kata hikmah Arab.  
Setiap jodoh dan pertemuan tentunya telah ditetapkan oleh Allah

So, renung-renungkanlah....jangan memberontak tidak semena-mena andai diri kita sendiri pun ada kekurangan....jangan sesekali anggap diri kita perfect....sampaikan kesalahan orang je kita nampak...kesalahan diri sendiri tak sedar...aku pun selalu nasihatkan diri sendiri... sebab aku tak nak orang pandang aku dengan tanggapan yang buruk...tapi tak mengapa, nama pun hidupkan....

Kita bukan selalu di atas, ada masa kita akan berada di bawah...bukan semua orang suka dengan kita...kita yang perlu perbaiki diri kita sendiri...terima setiap teguran dengan hati yang terbuka....orang yang menegur tu selalunya orang yang SAYANGkan kita..eh, ye ke..?? entahlah....terpulang pada individu tu sendiri.....


p/s : "awak pernah jadi kawan saya, dan saya tak pernah lupakan itu, sebab saya bukan orang yang mudah lupa pada kenangan"


2 comments:

onahchan said...

Mungkin ada hikmahnya bila btemu dgn org yg salah.
Maka kita akan lebey mhargai insan yang muncul dlm hdup kita.

zulkifli said...

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

Post a Comment