CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 9, 2011

CIKGUUUUU!! CIKGU FARAH...!!!!! CIKGU NAK PERGI MANA? ='(

Salam semua...
Huwaaaaa...rasanya dah lama sangat aku tak update blog....
Sejujurnya, aku memang busy..memang dah takde masa nak update..
Padahal banyak perkara yang aku nak share dengan kalian semua..

Ok, lupakan pasal tu, perkara yang menarik aku nak kongsikan bersama kalian ialah...
"Kenangan menjadi CIKGU..!!"
Hissshh, skemanya ayat tu...huhuhu..
Menjadi guru bukan semudah kita belajar A,B,C atau 1,2,3..
Tapi ia melibatkan kekuatan fizikal, mental, dan yang paling penting HATI...
Menjerit dalam kelas tu sudah semesti, boleh dikatakan sepanjang waktu proses mengajar, kekuatan vokal tu kena ada...kalau masa akhir tu, lagi la..boleh hilang suara..sampai rumah jadi orang bisu jap..sebab dah tak larat nak bercakap...huhuhu...

Bukan senang nak handle budak darjah 1 dan 2...mereka perlukan SEPENUH bimbingan..kalau setakat berdiri kat depan dan bercakap, boleh tahan lagi...tapi untuk usia macam mereka ni, kita perlu datang dekat, usap belakang dia dan tunjukkan cara kerja dengan betul..maklumlah..mengajar matematik ni kena sabar sikit..bukan semua budak cepat tangkap..
Lagi2 budak yang sedikit nakal, kadang2 ringan jugak tangan aku ni mencubit lengan diorang..mana taknya, kalau dah hari2 tak bawak buku...siapa yang tak marah....tak siap keja sekolah ok lagi, tapi kalau tinggal buku memang aku berasap sikit..

*Masa 1st week, memang aku tak bagi senyuman langsung kat budak2 ni...ni pun atas nasihat cikgu2 yang lain...kalau dah lama2 nanti, barulah boleh gelak2 sikit...hihihihi..kerek gila aku ni....

Tak nak cerita panjang, korang tengok je la gambar yang sempat aku ambil waktu hari terakhir dengan mereka semua...sob..sob..sob.. ='(


Ok, gambar ni, kelas 2 Amanah, aku merupakan guru kelas mereka...punyalah excited, sampai aku pun tak sempat nak duduk, camera dah snap dulu..sabor je la...

Bila dah duduk, diorang himpitnya aku..ceehh..aku akan rindukan diorang semua..budak2 ni semua pandai, sekali ajar terus faham... ='(

Tengok yang belakang tu, aksi nakal budak ni..bukan main lagi...

Okey, yang ni kelas 2 Cerdik, ajar matematik jugak...rasanya diorang ni tak nakal sangat...boleh control lagi jika dibandingkan dengan budak kelas aku tadi..2 Amanah pandai, tapi nakal sikit..hihihi...
Okey, yang ni pulak, kelas 2 Ikhlas, aku nak berjalan pun dah tak boleh...
"Cikgu, betul ke hari ni hari terakhir cikgu..? Kenapa cikgu tak ajar kami lagi? Cikgu takde tak best la..."
Aku hanya mampu tersenyum, tapi dalam hati sebak....sob..sob..

Haaaaa...ni kelas 1 Cerdik, satu2nya budak darjah 1 aku mengajar..kelas ni memang kena bagi sepenuh perhatian....asyik nak pergi tandas je....ni dialog diorang..
"Teacher...saya nak pergi kencing..." sambil goyang badan and kepit kaki...
"Kenapa sampai macam ni sekali...?? Dah tak tahan sangat ke? Cakaplah nak gi tandas" Aku menjawab..
"Teacher, saya dah tak tahan...nak terkeluar dah ni..." 
"Ok2, pegi skang...hissshh kamu ni, waktu rehat tadi tak nak pegi"...

Gambar ni diambil sewaktu karnival mesra sekolah....
 Okey, dari kiri aku, Cikgu Fara, dan Cikgu Hajar...Hajar ni junior sekolah aku, jadi cikgu ganti jugak...
 Bergambar dalam bilik budak prasekolah...tapi ni budak kelas aku, ada pertandingan mewarna...sebab tu kami duduk sini...
Tengok ni, mewarna sambil baring kat bawah meja....pelik...pelik..

Bila tak siap, "Meh, cikgu tolong sikit...kawan-kawan kamu semua dah kuar tengok upin ipin"

Kumpulan UNIC turut dijemput dalam karnival mesra sekolah kami....

 Haaaaa...ni yang budak2 ni dok tunggu...UPIN dan IPIN...!!!!
Sanggup duduk tengah2 panas....sesi beramah mesra dengan upin ipin..

Okey, setakat ni je la yang sempat aku kongsikan bersama kalian semua...Banyak lagi nak cerita, tapi tak perlulah kot....macam2 pengalaman yang aku dapat..rasanya aku pernah update status pasal kenangan pahit aku waktu mengajar kat sekolah ni...huhuhuhu...

Oh ya, sebenarnya kalau nak diikutkan, aku perlu mengajar sampai bulan 11 ni, tapi aku terpaksa berhenti sebab dapat tawaran kerja lain....kerja cikgu ni hanya sementara je...lagipun gaji bukan boleh dapat on the spot..kena tungggu lama sikit...sementara dapat kerja tu, baik aku pergi....

Nasihat saya, hargailah jasa guru mu...bila dah ada pengalaman sendiri, barulah aku tau, susah payah nak jadi guru, guru bukan sekadar mendidik, tapi perlu mendidik mereka supaya menjadi orang yang berguna..nak didik budak zaman sekarang bukan senang..huhuhu...ok la...

Thank you so much to Sek. Keb. Seksyen 24 Shah Alam, sebab bagi saya seribu satu pengalaman dan peluang yang saya tak kan lupakan sampai bila-bila...

SALAM....





Monday, August 8, 2011

Ini Kisah Saya Dengan Dia


Click this video,
dan saya nak awak baca ayat di bawah sambil dengar lagu ni.....
TQ..

Ini adalah kisah saya dengan dia..
Tapi kisah ini hanya sekadar kenangan dan luahan hati saya ...
Saya hanya mampu berserah pada DIA..
Sebab DIA yang menentukan segala-galanya..
Saya serah jodoh saya pada Yang Maha Esa

Hati saya sakit...
Sakit sangat...saya cuba sembunyikan perasaan ini..
Saya tak nak orang lain tahu..
Saya tau, saya selalu menipu perasaan saya depan orang..
Saya cuba ketawa untuk berselindung di sebalik kesedihan saya..
Saya akan senyum sehabis mungkin..
Walaupun pada hakikatnya, di belakang mereka saya menangis..

Kenapa saya perlu menunjukkan kelemahan saya depan mereka...??
Kenapa saya perlu menangis depan mereka..??
Mereka semua tiada kaitan dalam masalah saya..
Saya sedar saya tak sempurna..tak mampu nak bahagiakan dia..
Sebab tu saya undur diri...saya tahu dia mampu bahagia tanpa kehadiran saya..
Dia pernah buktikan sebelum ni, saya akur...dan saya cuba menjauhi dari dia..
Jauh bukan sebab saya tak sayang..
Mengalah bukan erti saya kalah..
Pergi bukan bermakna saya tak cinta...
Saya cuma nak tengok dia bahagia...

Saya pernah cakap dengan diri saya sendiri..
Alangkah bagusnya saya dapat menutup mata untuk selamanya..
Supaya saya tak dapat jumpa dia...
Dan saya tak nak tengok dia bahagia dengan orang lain...
Tapi saya perlu akur dengan takdir..kita tak boleh melawan takdir..
Saya berdosa...
Sepatutnya saya bahagia andai dia bahagia..
Kejamkan saya..??
Bila bersendirian, saya dapat rasa kehadiran dia..
Sebab kenangan lama yang membuatkan saya teringat kat dia..
Kami dah biasa ketawa bersama, bergaduh dan berbaik balik..
Walaupun kami nampak dekat, nampak mesra, tapi pada hakikatnya kami jauh..
Semakin lama semakin jauh...
Seolah-olah ada jurang dan tembok besar yang cuba halang kami untuk bertemu..
Adakah ini ujian yang cuba Allah berikan buat saya dengan dia sebelum kami menuju ke arah yang lebih serius..??

Bila dia takde, saya rasa lain..
Saya tak boleh menipu diri sendiri..
Bohong kalau saya cakap saya tak rindu..
Bila orang tanya, saya akan jawab semuanya baik-baik saja..
Saya sedar, banyak kekurangan saya..
Banyak kesilapan saya..
Tapi kita perlu akui, semua manusia pernah buat silap...

 Allah Maha Penyayang, mungkin Dia cuma nak uji..
Sejauh mana ketabahan saya dalam ujian ini..
Saya tak menolak andai dia datang balik kepada saya..
Sebab kami akui, hubungan mana yang tidak dilanda badai..
Saya pasrah andai dia bukan milik saya...
Terima kasih pada teman yang sentiasa doakan dan sokong kami...
Dengan jarak yang sedia ada ini..
Saya tiada teman lain yang benar-benar memahami..
Allah saja yang tahu duka lara hati saya ini..
Dan saya mula sedar mencintai Allah adalah CINTA YANG ABADI..

"Hati saya telah di curi oleh awak, dan di hancurkan oleh awak..dan serpihan hati ini berkecai kerana awak"

Saya cuma gadis dan insan yang tak sempurna..
Saya juga punya hati dan perasaan sama macam mereka..
Tapi saya selalu pegang kata-kata ni :

"Kalau dia pergi sejauh mana pun, dia terbang setinggi mana pun, dia menyelam sedalam mana pun, andai dia datang balik kat kita, bermakna dia memang ditakdirkan untuk kita"

"Cinta yang Sejati biasanya dia akan datang balik pada kita"



Thursday, August 4, 2011

Jika Aku Jatuh Hati





Bismillahirrahmanirrahim...

Ya Allah..
Jika aku jatuh cinta, 
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMU,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu..
Ya Muhaimim
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padamu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.
Ya Rabbana,
Jika aku jatuh hati jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatimu.
Ya Rabbul Izzati,
Jika aku rindu rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid dijalanmu.
Ya Allah,
Jika aku menikmati cinta kekasihmu janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah
Jika aku jatuh hati pada kekasihmu jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadamu.
 Ya Allah
Jika kau halalkan aku merindui kekasihmu jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada Mu...

AMINN


Bukan sekadar puisi, tapi merupakan sebuah doa untuk dikongsikan bersama..

Tuesday, August 2, 2011

Kelebihan Doa' Qunut Berserta Maksud

Assalamualaikum..dan Salam Ramadhan..
Maybe nampak agak poyo bila bulan ni entri aku asyik berunsur keagaamaan je..
Yela, aku sedar..aku ni bukanlah bagus sangat nak share benda2 macam ni..
Tapi kalau untuk kebaikan aku dan untuk korang semua, rasanya takde masalahkan..

Aku ni memang tak boleh tulis ayat pendek...
Semua nak panjang...sebab tu kalau korang perasan, status aku semua panjang2...huhuhu..
Maafkan pasal tu okey..kalau tak nak baca, ignore kan je...hehehe....
Aku cuma manusia biasa, tapi selalu berusaha untuk menjadi yang lebih baik dari semalam..

Bukan apa, nama pun bulan Ramadhan..sementara kita sama-sama nak mempertingkatkan ibadah, sekali-sekala kita kena jenguk dan tahu jugak, apa yang kita lakukan ni selari dengan niat kita atau tidak....?

Entri aku kali ini mengenai doa qunut.. Doa ni memang kita biasa baca dalam solat subuh iaitu selepas ruku' dalam rakaat kedua...kadang kita ni baca je, tapi tak tau apa maksud doa tersebut...

Kalau yang belum tahu, boleh tengok kat bawah ni....Kalau yang dah tau, nak baca pun takde masalah...Kalau korang baca dah kira berdoa jugak...Sama-sama kita hayati maksud doa qunut ni okey...Banyak kelebihan sebenarnya.. Memang bagus ia di baca pada waktu pagi.. Semoga entri kali ni bermanfaat untuk kita semua....



Allah humah dini fiman hadait
Ya Allah berikanlah aku hidayah sebagaimana mereka yang telah Engkau beri hidayah. 

Wa'a fini fiman 'afait
Berikan kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang telah Engkau berikan kesihatan. 

Watawallani fiman tawalait.
.Dan peliharalah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau peliharakan

Wabarikli fimaa a'tait.
Berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan

Waqinii Syarrama qadhait
Dan selamatkan aku dari bahaya yang telah Engkau tentukan

Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alait.
Maka sesungguhnya, Engkaulah yang menghukum dan bukannya yang kena hukum

Wainnahu layadziluman walait.
Dan sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin

Walaa ya'izzuman 'adait.
Dan tidak mulia orang yang Engkau musuhi.

Tabaa rakta rabbana wata'alait.
Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi

Falakalhamdu 'ala maaqadzait.
Maka bagi Engkaulah segala pujian di atas apa yang Engkau hukumkan

Astaghfiruka wa'atubu ilaik.
Aku memohon ampun dari-Mu dan aku bertaubat kepada-Mu

Wasallallahu 'ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.
Dan semoga Allah mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarganya.

...AMIN...



Monday, August 1, 2011

Rezeki Di Awal Ramadhan

Syukur Alhamdulillah sangat2...
Kerana kita masih berpeluang menikmati bulan Ramadhan yang penuh dengan rahmat dan barakah..
Peluang malam terawih ahad yang lepas sehari sebelum umat Islam berpuasa memang aku tak kan lepaskan..
Banyak peluang yang boleh kita ambil pada malam tersebut...
Berdoa dan beribadah di dalam masjid adalah satu amalan yang di tuntut bagi umat Islam..

Sebagai hamba Allah yang lemah..yang sentiasa inginkan ganjaran dalam setiap perkara yang dilakukan...malah terkadang kita lupa akan nikmat yang diberi walau kita sedar kita hidup di dunia ini hanyalah sementara..
Syukur di atas kurniaannya...

....Rezeki pada Hari Pertama Puasa......

Sejujurnya, semalam adalah hari yang penuh dengan senyuman dalam hidup aku..

1)Bangun pagi buka mata "Bersyukur, Allah masih panjangkan usiaku. Dapat menjalani ibadah puasa yang datangnya hanya sebulan sekali dalam setahun. Ganjaran dalam bulan Ramadhan yang tidak bertepi.

2) Badan yang sihat dan bertenaga " Alhamdulillah, tiada sebarang masalah berpuasa pada hari pertama, badan tidak lemah, tidak berasa haus dan tidak sakit kepala. Walaupun penat asyik turun naik tangga settlekan keje."

3) Cuaca yang sangat baik "Perasan atau tidak, cuaca semalam sangat baik.. Walaupun matahari terlalu cerah, tapi angin sentiasa ada dan meniup setiap inci ruang kita...Petanda baik yang Allah bagi buat kita..."

4) Terima gaji duit tusyen "Terlalu awal rasanya, tapi seolah-olah Allah mendengar pengaduan ku semalam, murahkan rezeki ku Ya Allah...walaupun tidaklah terlalu banyak, tapi cukup bagi ku untuk membuat sedikit simpanan, sumbangkan sedikit duit kepada mak abah..belanja adik-adik yang masih bersekolah."

5) Malam seperti biasa, agar ilmu yang dimiliki tidak hilang. aku akan pergi mengajar di seksyen 7..subjek aku tidaklah berat mana, tapi cukuplah aku mencurahkan ilmu kepada yang masih memerlukan...walaupun terasa rugi tidak melaksanakan solat terawih secara berjemaah di masjid, tapi ganjaran itu tetap ada andai dilakukan seorang diri di rumah....ALLAH ITU MAHA PEMURAH...

Doaku agar Allah murahkan rezekiku dan dipermudahkan perjalanan hidupku dalam menempuh bulan Ramadhan yang semamangnya banyak dugaan dan cabaran yang perlu kita harung..
Perlu menahan nafsu, samada dari perututuran mahupun perbuatan...

Percaya bahawa Allah itu sentiasa memberi peluang kepada hambanya untuk sentiasa mengingati akan suruhannya...kadang manusia tidak sedar akan rezeki yang diperoleh hari..tapi masih merungut dengan kekurangan yang dimiliki...
Bersyukurlah kerana kita masih bernafas.... Bersyukurlah kerana kita dikurniakan sihat tubuh badan jika dibandingkan dengan orang yang kurang upaya... Bersyukurlah kerana kita masih boleh tersenyum dan ketawa.... Sentiasa mengingati Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa kita BESAR GANJARANNYA..

Tanamkan dalam hati seikhlas-ikhlasnya bahawa bulan Ramadhan ini adalah bulan yang terakhir bagi kita...dan lakukan amalan dengan sesungguh-sungguhnya..semoga Allah merahmati hidup kita dan ampuni dosa-dosa kita samada kecil atau besar....
ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN....

"SEMOGA KITA SEMUA DILINDUNGI OLEH ALLAH SWT"

Amin



Sunday, July 31, 2011

Last Keluar Sebelum Puasa

Hujung minggu telah aku habiskan masa bersama seorang sahabat ku yang ku kenal since belajar kat Melaka dulu...
Adillah nama dia..tp dikalangan yg terapat kami panggil dia "DIL"..hehehe..
Orangnye sweet..garang/tegas..sensitif sikit...huhuhu...
Ni la orangnye...
Alamak...macam model la plak....!! Hehehe..
"Jangan marah dil..."

Ini gambar kami berdua..

Ala..kami tak pegi mana pun..Jusco Bukit Raja je...
Tujuan jumpa macam biasa la... nak borak panjang..
Cerita itu..cerita ini...dalam ramai member aku..
Dia sorang je yang nak sambung master..
Aku nanti2 lah dulu...
By the way... "Good Luck Beb"

Lepas borak macam biasa kami akan makan and kali ni aku makan tak berapa nak licin..
Kalau tak selalunye mesti akan aku habiskan sisa2 di pinggan aku....selera makan agak kurang hari ini..
Sepatutnye aku kena makan banyak sikit....sok nak puasa kot...huhuhu..


Lepas makan...kami terus masuk panggung and tengok cerita Harry Potter..


Kalau nak diikutkan..aku tak berapa nak mengikuti cerita ni..orang dok cerita Harry Potter sana sini...aku asyik pekakkan telinga...Sebab tak pernah tengok betul2 pun...unless masa kat umah....tu pun entah zaman bila aku pun tak ingat..
Kakak aku yang pasang dvd cerita tu...adik aku sume layan....aku layan sekejap aje..

Harry Potter masa zaman kecik2...

Setelah aku tengok petang tadi..barulah aku faham... Kenapa orang asyik mengikuti cerita itu... Dia ada flashback kan balik dari Harry Potter kecik and macam mana Harry Potter boleh ada kuasa tersebut..
Nasib baik cerita dia best.. Tapi banyak dialog... Yang penting happy ending.. Sebab Harry Potter tak mati pun.. Nama pun Hero kan....

T.A.M.A.T

Bisik-bisik : "Bilalah cerita hidup aku ni nak happy ending....huhuhuhu"




Saturday, July 30, 2011

Lirik Lagu Kisah Dongeng - Stacy


Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja


Thursday, July 28, 2011

Allah itu Maha Adil. Dia tidak memberi apa yang kita harapkan tetapi Dia kurniakan apa yang kita perlukan


Benar, Allah itu Maha Adil. Dia tidak memberi apa yang kita harapkan tetapi Dia kurniakan apa yang kita perlukan. Kadang-kadang kita kecewa dan terluka tetapi jauh di atas segalanya, Dia telah mengatur yang terbaik untuk kita. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216:
".......Dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu sedang ia lebih baik bagimu, Dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui tetapi kamu tidak mengetahui.........."
Sometimes I asked for strength but Allah gave me difficulties so that i will be stronger.
Sometimes I asked for wisdom but Allah gave me problems so that i could think the ways of solving them.
Sometimes I asked for prosperity but Allah gave me brain so that i could use it to become a successful Muslim.
Sometimes I asked for courage but Allah gave me dangers so that i could find the ways to overcome those obstacles.
Sometimes I asked for love but Allah gave me tears so that i could drop them when I see those orphans live without love.
Sometimes I received nothing that I wanted but Allah always gave me everything that I Need.
LA TAHZAN YA MUSLIMIN, INNALLAHAMAAKUM!

Sumber di ambil dari  :