CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 1, 2011

Rezeki Di Awal Ramadhan

Syukur Alhamdulillah sangat2...
Kerana kita masih berpeluang menikmati bulan Ramadhan yang penuh dengan rahmat dan barakah..
Peluang malam terawih ahad yang lepas sehari sebelum umat Islam berpuasa memang aku tak kan lepaskan..
Banyak peluang yang boleh kita ambil pada malam tersebut...
Berdoa dan beribadah di dalam masjid adalah satu amalan yang di tuntut bagi umat Islam..

Sebagai hamba Allah yang lemah..yang sentiasa inginkan ganjaran dalam setiap perkara yang dilakukan...malah terkadang kita lupa akan nikmat yang diberi walau kita sedar kita hidup di dunia ini hanyalah sementara..
Syukur di atas kurniaannya...

....Rezeki pada Hari Pertama Puasa......

Sejujurnya, semalam adalah hari yang penuh dengan senyuman dalam hidup aku..

1)Bangun pagi buka mata "Bersyukur, Allah masih panjangkan usiaku. Dapat menjalani ibadah puasa yang datangnya hanya sebulan sekali dalam setahun. Ganjaran dalam bulan Ramadhan yang tidak bertepi.

2) Badan yang sihat dan bertenaga " Alhamdulillah, tiada sebarang masalah berpuasa pada hari pertama, badan tidak lemah, tidak berasa haus dan tidak sakit kepala. Walaupun penat asyik turun naik tangga settlekan keje."

3) Cuaca yang sangat baik "Perasan atau tidak, cuaca semalam sangat baik.. Walaupun matahari terlalu cerah, tapi angin sentiasa ada dan meniup setiap inci ruang kita...Petanda baik yang Allah bagi buat kita..."

4) Terima gaji duit tusyen "Terlalu awal rasanya, tapi seolah-olah Allah mendengar pengaduan ku semalam, murahkan rezeki ku Ya Allah...walaupun tidaklah terlalu banyak, tapi cukup bagi ku untuk membuat sedikit simpanan, sumbangkan sedikit duit kepada mak abah..belanja adik-adik yang masih bersekolah."

5) Malam seperti biasa, agar ilmu yang dimiliki tidak hilang. aku akan pergi mengajar di seksyen 7..subjek aku tidaklah berat mana, tapi cukuplah aku mencurahkan ilmu kepada yang masih memerlukan...walaupun terasa rugi tidak melaksanakan solat terawih secara berjemaah di masjid, tapi ganjaran itu tetap ada andai dilakukan seorang diri di rumah....ALLAH ITU MAHA PEMURAH...

Doaku agar Allah murahkan rezekiku dan dipermudahkan perjalanan hidupku dalam menempuh bulan Ramadhan yang semamangnya banyak dugaan dan cabaran yang perlu kita harung..
Perlu menahan nafsu, samada dari perututuran mahupun perbuatan...

Percaya bahawa Allah itu sentiasa memberi peluang kepada hambanya untuk sentiasa mengingati akan suruhannya...kadang manusia tidak sedar akan rezeki yang diperoleh hari..tapi masih merungut dengan kekurangan yang dimiliki...
Bersyukurlah kerana kita masih bernafas.... Bersyukurlah kerana kita dikurniakan sihat tubuh badan jika dibandingkan dengan orang yang kurang upaya... Bersyukurlah kerana kita masih boleh tersenyum dan ketawa.... Sentiasa mengingati Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa kita BESAR GANJARANNYA..

Tanamkan dalam hati seikhlas-ikhlasnya bahawa bulan Ramadhan ini adalah bulan yang terakhir bagi kita...dan lakukan amalan dengan sesungguh-sungguhnya..semoga Allah merahmati hidup kita dan ampuni dosa-dosa kita samada kecil atau besar....
ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN....

"SEMOGA KITA SEMUA DILINDUNGI OLEH ALLAH SWT"

Amin



1 comments:

Unknown said...

alhamdulillah rezeki ade dimana2 selagi kita xputus doa kepadaNya..
salam ramadhan n follow sini :)

Post a Comment