CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 9, 2011

CIKGUUUUU!! CIKGU FARAH...!!!!! CIKGU NAK PERGI MANA? ='(

Salam semua...
Huwaaaaa...rasanya dah lama sangat aku tak update blog....
Sejujurnya, aku memang busy..memang dah takde masa nak update..
Padahal banyak perkara yang aku nak share dengan kalian semua..

Ok, lupakan pasal tu, perkara yang menarik aku nak kongsikan bersama kalian ialah...
"Kenangan menjadi CIKGU..!!"
Hissshh, skemanya ayat tu...huhuhu..
Menjadi guru bukan semudah kita belajar A,B,C atau 1,2,3..
Tapi ia melibatkan kekuatan fizikal, mental, dan yang paling penting HATI...
Menjerit dalam kelas tu sudah semesti, boleh dikatakan sepanjang waktu proses mengajar, kekuatan vokal tu kena ada...kalau masa akhir tu, lagi la..boleh hilang suara..sampai rumah jadi orang bisu jap..sebab dah tak larat nak bercakap...huhuhu...

Bukan senang nak handle budak darjah 1 dan 2...mereka perlukan SEPENUH bimbingan..kalau setakat berdiri kat depan dan bercakap, boleh tahan lagi...tapi untuk usia macam mereka ni, kita perlu datang dekat, usap belakang dia dan tunjukkan cara kerja dengan betul..maklumlah..mengajar matematik ni kena sabar sikit..bukan semua budak cepat tangkap..
Lagi2 budak yang sedikit nakal, kadang2 ringan jugak tangan aku ni mencubit lengan diorang..mana taknya, kalau dah hari2 tak bawak buku...siapa yang tak marah....tak siap keja sekolah ok lagi, tapi kalau tinggal buku memang aku berasap sikit..

*Masa 1st week, memang aku tak bagi senyuman langsung kat budak2 ni...ni pun atas nasihat cikgu2 yang lain...kalau dah lama2 nanti, barulah boleh gelak2 sikit...hihihihi..kerek gila aku ni....

Tak nak cerita panjang, korang tengok je la gambar yang sempat aku ambil waktu hari terakhir dengan mereka semua...sob..sob..sob.. ='(


Ok, gambar ni, kelas 2 Amanah, aku merupakan guru kelas mereka...punyalah excited, sampai aku pun tak sempat nak duduk, camera dah snap dulu..sabor je la...

Bila dah duduk, diorang himpitnya aku..ceehh..aku akan rindukan diorang semua..budak2 ni semua pandai, sekali ajar terus faham... ='(

Tengok yang belakang tu, aksi nakal budak ni..bukan main lagi...

Okey, yang ni kelas 2 Cerdik, ajar matematik jugak...rasanya diorang ni tak nakal sangat...boleh control lagi jika dibandingkan dengan budak kelas aku tadi..2 Amanah pandai, tapi nakal sikit..hihihi...
Okey, yang ni pulak, kelas 2 Ikhlas, aku nak berjalan pun dah tak boleh...
"Cikgu, betul ke hari ni hari terakhir cikgu..? Kenapa cikgu tak ajar kami lagi? Cikgu takde tak best la..."
Aku hanya mampu tersenyum, tapi dalam hati sebak....sob..sob..

Haaaaa...ni kelas 1 Cerdik, satu2nya budak darjah 1 aku mengajar..kelas ni memang kena bagi sepenuh perhatian....asyik nak pergi tandas je....ni dialog diorang..
"Teacher...saya nak pergi kencing..." sambil goyang badan and kepit kaki...
"Kenapa sampai macam ni sekali...?? Dah tak tahan sangat ke? Cakaplah nak gi tandas" Aku menjawab..
"Teacher, saya dah tak tahan...nak terkeluar dah ni..." 
"Ok2, pegi skang...hissshh kamu ni, waktu rehat tadi tak nak pegi"...

Gambar ni diambil sewaktu karnival mesra sekolah....
 Okey, dari kiri aku, Cikgu Fara, dan Cikgu Hajar...Hajar ni junior sekolah aku, jadi cikgu ganti jugak...
 Bergambar dalam bilik budak prasekolah...tapi ni budak kelas aku, ada pertandingan mewarna...sebab tu kami duduk sini...
Tengok ni, mewarna sambil baring kat bawah meja....pelik...pelik..

Bila tak siap, "Meh, cikgu tolong sikit...kawan-kawan kamu semua dah kuar tengok upin ipin"

Kumpulan UNIC turut dijemput dalam karnival mesra sekolah kami....

 Haaaaa...ni yang budak2 ni dok tunggu...UPIN dan IPIN...!!!!
Sanggup duduk tengah2 panas....sesi beramah mesra dengan upin ipin..

Okey, setakat ni je la yang sempat aku kongsikan bersama kalian semua...Banyak lagi nak cerita, tapi tak perlulah kot....macam2 pengalaman yang aku dapat..rasanya aku pernah update status pasal kenangan pahit aku waktu mengajar kat sekolah ni...huhuhuhu...

Oh ya, sebenarnya kalau nak diikutkan, aku perlu mengajar sampai bulan 11 ni, tapi aku terpaksa berhenti sebab dapat tawaran kerja lain....kerja cikgu ni hanya sementara je...lagipun gaji bukan boleh dapat on the spot..kena tungggu lama sikit...sementara dapat kerja tu, baik aku pergi....

Nasihat saya, hargailah jasa guru mu...bila dah ada pengalaman sendiri, barulah aku tau, susah payah nak jadi guru, guru bukan sekadar mendidik, tapi perlu mendidik mereka supaya menjadi orang yang berguna..nak didik budak zaman sekarang bukan senang..huhuhu...ok la...

Thank you so much to Sek. Keb. Seksyen 24 Shah Alam, sebab bagi saya seribu satu pengalaman dan peluang yang saya tak kan lupakan sampai bila-bila...

SALAM....





0 comments:

Post a Comment