CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, April 2, 2011

Kenangan di Unit Majalah dan Dokumentari RTM

Hahahaa...sekejapnye mase berlalu..diam x diam, dah 3 bulan lebih aku praktikal kat RTM...banyak perkara yang aku belajar kat sini...pada pendapat aku, staff2 kt RTM especially kat Unit Majalah dan Dokumentari sumenye baik2, and sporting...aku respect mereka semua.....yang bestnye lg, bile ade member2 yg sekepala....start daripada kiri ( Apis, Kak Tini , Aku, Bell,  Fammy, Im, Izat dan Sheila & Ayman)...mereka sume baik, kelakar, dan kdg2 sengal....hehehhe...
Ni lah wajah2 mereka....ayman sorg je yg xde kt sini, dia kat bahagian Wisma TV, kami kat IBC (International Broadcast Center)....huhuhu....tp jgn risau, gambar kau akan menyusul jap lg Ayman......


EPISOD 1


Ape yang cuba aku kongsikan di sini, pengalaman bekerja selama 3 bulan lebih di unit ni, banyak mengajar aku tentang selok belok dunia penyiaran. Aku and the geng telah diletakkan dalam satu unit yang dinamakan Unit Majalah dan Dokumentari....Pada mulanya, aku sangkakan unit ni sesuai untuk bidang aku, i mean penerbitan (buku atau majalah...more on printed document)...bukan penyiaran..


Mase 1st day kami bertiga di interview oleh salah seorang bos di unit tersebut, dia bcerita panjang lebar pasal dunia penyiaran...kami bertiga agak blur time tu..tp layankan aje...smpai satu tahap tu, aku tulis kat kertas "publishing...??" dan aku tunjukkan kt ayman n izat....diorg cuma mampu tersenyum....tp aku fahamlah maksud senyuman diorg tu...dan sebenarnya, ada satu prasaan yg membuatkn aku tak confident...sebab aku x blaja benda ni mase kat class dlu..unless mase diploma dlu...tp tu pun blaja yg basic je...yg aku blaja mase degree ni lebih kpd buku, design buku, tulis buku, pasaran buku dan bla..bla..bla..


Kalau boleh aku nk tukar tempat praktikal time tu...dan atas nasihat orang ramai, aku continue je la at least aku ade 2 skill (penyiaran dan penerbitan) dan Alhamdulillah, ...sumenye bjalan dengan lancar, dari kertas pembentangan, roughly budget, shooting sehinggalah ke editing..sumenye telah aku hadapi...SERONOK...!! tu yang boleh aku cakap....hehehee...

Bersama penerbit saya yg klakar lg sporting En. Yahya Sulaiman, kalau die bcerita kadang2 bleh pecah perut di buatnya....beliau seorang yang komited, bertolak ansur dan tidak kedekut ilmu...banyak perkara yang diajarkan kepada saya tentang dunia penerbitan tv..yg tengah2 tu bukan ye, ade orang luar menyelit plak....



Try la angkat camera ni....sbenarnye agak berat ye...kagum dengan abg cameraman...


 
Di dalam bilik offline editing...


 Membuat translation di bilik editing...


Memilih tape yang perlu digunakan untuk proses editing....


EPISOD 2
Ok, untuk bab ke 2 ni, aku nak share sikit pasal pahit manis sepanjang bergelar pelajar praktikal di RTM... Seperti yang sedia maklum, lokasi tempat kami bekerja terletak di Angkasapuri, KL dan untuk pengetahuan juga, kami semua tinggal di Shah Alam.. Memandangkan kami masih baru, kami memilih untuk menaiki  KTM agar perjalanan kami lebih selamat dan selesa.....Tapi sebenarnye hampeh..Rasenye aku ade share kat entri blog aku sebelum ni, berkenaan dgn kesesakkan pengguna KTM...



Siape yg tahan kalau hari-hari nk berhimpit dlm train...siapa yg tahan kalau hari-hari train asyik delay je....Kalau naik train, pjalanan dari Shah Alam ke Angkasapuri mengambil masa kira-kira 40 minit...Kita dah rancang mase BAEK punye...Tp last2 sia-sia...Pernah sekali kami balik dari kerja, tunggu train pukul 5 lebih di stesen Angkasapuri, hampir 3 jam kami menunggu..dan train dtg pukul 8 mlm...Tak ke penat....Pastu lampu tak dipasang bila matahari mula nak terbenam...bgelap jgk waktu tu...dan ni aksi dari salah seorang member kami yang kepenatan menunggu train...




Waktu dah nak senja and kitorg lapar giler time ni...huhuhu...(siapa dalam gambar ni..?? ni Izat / K _ _ _)


Dan atas kesengsaraan inilah yang membuatkan kami tekad untuk memilih cara lain yang lebih efektif, inovatif, cepat, jimat dan tidak sesak untuk pergi dan balik dari kerja.....apalagi kalau bukan merempit (bukan minah rempit ye)....!! cara ini yang paling senang, jimat duit, tak berhimpit atau tersepit, tak bau ketiak hangit... dan yg paling penting, kami boleh bajet, pukul brape nak gerak untuk ke tempat bekerja....dan inilah hasilnya...


Helmet perlu dipakai dengan kemas ye....Sheila, peneman aku sepanjang perjalanan...dengan die aku berborak, menjerit FIRE FIGHTER..!!, menyanyi, ketawa, bercerita dr satu bab, ke bab yang lain...topik ape yg kami bualkan..?? adelaaa......kadang2 sheila ade wat pkare pelik kat blkg aku...main helmet aku la...tarik tali sweater aku la... dan ade masenye kami diaaaammm je......hehehe..comel tak kami pkai helmet..?? hihihihihi....



Tadaaaaa...!! Inilah motor kapcai saya....vrooomm....!!!!!


"Sheila, kalau farah lalu sebelah lori, bas atau jalan yg sempit, Sheila jgn gerak2 ye....diam-diam je tau....tapi jangan kakukan badan....nanti farah susah nak balance" aku berpesan...


Lalu Sheila menjawab "BAAEEKKKK...!!!" dalam nada comel...hihihi...


Dan ini dua orang sahabat saya...yang dah serik naik train....serik ke..??? Tapi ternyata yang mereka sgt gembira dengan menunggang motosikal ke tempat kerja.....



See....!! betapa cerianya muka mereka kan....?? hahahhaa... =D


Haaaa...dalam happy2 kami merempit ni....adakalanya pasti ade kelemahan yg terpaksa kami hadapi sebagai penunggang motosikal...antaranya berpanas dan berhujan...klu panas alamatnye gelaplah kulit...muka aku dah berbelang...kulit yg sememangnye xbrape nk cerah ni dh mnjadi smakin gelap...klu hujan plak, sah2 la basah...itu klu tak jmpe tmpt utk bteduh...tp klu dh jmpe tmpat bteduh...kne la tunggu smpai ujan berhenti...pernah baru2 ni, aku n sheila g keje...cuaca pada pg yg indah tibe2 bertukar menjadi hujan lebat...aku n sheila dh bsing2 atas mtor....


"Alamak...!! Lebatnye..macam mane ni...baju farah dah basah....!! keluh aku atas motor sambil fokuskan pemanduan, sebab hujan mercik2 kat helmet...eh, betul ke ayat mercik tu...?? aahh...asalkan orang faham..hehehhe...


"Kita berhenti kat Shell depan tu la..." cadang Sheila....


Sampai je kat Shell, ramailah mat2 motor and minah2 motor yg berhenti berteduh...kebetulan si Ayman n Izat pun ade kat situ...kami berhenti smbil beli air kotak dan berborak dengan Hanem...jumpe plak member satu fakulti...nk g keje jugak katenye...galak kami bercerita sambil tunggu hujan berhenti....sweater aku yg sememangnye dah basah (tak lencun sgt) terpakse aku sarungkan ke badan bagi meneruskan perjalanan....

Kami  mengambil mase lebih kurang 20-30 minit dengan kelajuan 70-80km/jam.....


Begitulah serba sedikit kisah kami menaiki train dan motor sepanjang praktikal di RTM....nak tak nak , aku beranikan diri jugak untuk menunggang motosikal...pada mulanya, agak keberatan jugak, sebab tak tahu jalan and tak pernah pun aku bwk motor sejauh ni...apatah lagi berita-berita accident yang melibatkan penunggang motosikal....


Alhamdulillah..kami selamat...accident..?? so far, tak pernah lagi, tapi hampir accident tu pernahla...smpai pecah bibir bwh Sheila gara2 terhantuk kt helmet aku sewaktu aku break emergency, sebab ade keta dtg dr arah mne ntah time tu, tiba2 main msuk laluan aku....yang ksiannye Sheila la....sorry sgt2....huhuhu.....sebenarnye, kalau nak diikutkan, byk lagi cerita yang aku nk share...tapi taknak la...bukan semua orang suka bace cerita panjang2..ye dok...




EPISOD 3


Ok, untuk bab yang terakhir ni, sudah semestinya aku lebih suka share tentang hari-hari terakhir aku and aktiviti yg pernah aku lalui bersama staff  di tempat praktikal aku, banyak moment yang nak di tulis sebenarnya...tapi aku rase, lebih baik aku share dengan gambar-gambar yang dah sedia ada...satu gambar boleh ceritakan seribu cerita....hehehe....


 Bersama kakak yang best and sporting.....(dari kiri Kak Onah, Kak Farah, aku and Kak Miza)


Ini aksi 2 sahabat...kak onah and kak miza....


 Bersama Kak Yus...orang pertama yang tegur aku....die seorang yang peramah and kelakar....


Bersama Kak Tipah yang banyak buat saya ketawa sepanjang shooting di Penang




Bersama Bell....Fammy plak takde time ni....g Sarawak...huhuhu...

Ayman dengan aksi selambanye.......



Di dalam ofis......sempat posing2....hehehee...





Kenangan bersama rakan-rakan praktikal yang lain.....




Perlawanan futsal antara staf di Unit Majalah dan Dokumentari


Ok, cukuplah setakat ini sahaja yang boleh aku nak cerita tentang pengalaman kerja di Unit Majalah dan Dokumentari selama 3 bulan 15 hari.....segala tunjuk ajar yang diberikan serta teguran yang membina dari staff-staff disini akan ku simpan dan kenang sampai bila-bila... Nak sebut semua nama banyak sangat... Tapi cukuplah aku katakan yang mereka semua memang best....

 Kepada semua sahabat-sahabat, kalian semua antara orang yang banyak memainkan peranan sepanjang aku berada di sana....Tak kisahlah dalam keadaan apa sekalipun, dari nak pergi keje, membuat kerja, time breakfast and lunch, time balik la and what so ever...semua tu antara kenangan yang mungkin tak dapat diulang..so, hargailah setiap moment kita bersama... =)


Titipan : " Sangat sukar melupakan setiap perkara yang berlaku dalam hidup"

















6 comments:

f.a.r.a.i.s.h.a.h said...

hurrmmmmmmmmmm....urmmm...no komen..wawawaw

Unknown said...

tu je la keje ko kn...pasni ko plak praktikal...cr area shah alam je weyh...x yah jauh2...huhuhu...

hanna.itu.aku said...

sgt best tmpt practical anda!

baru nk follow belog nih.. hee..

latifah ramzi said...

letak ler gmbr tipah yg muscle tu

latifah ramzi said...

kak yus peramah dan kelakar, haktuiiiiiii

Unknown said...

hana : alhamdulillah...tmpt praktikal aku mmg best....aku pun dh follow blog ko...hehehe..

kak tipah : farah nk ltak gmbr tu, tp tkut akak xsuke plak....kak yus mmg klakar la....bile die bcakap tu mmg slamber n bleh wat farah tgelak...

Post a Comment